De Petten van ..

Je bent enthousiast begonnen in jouw nieuwe management rol. Je weet veel van je vak en bent gewend om door te pakken. Om zelf je agenda te beheren, bijvoorbeeld.

Je houdt van helderheid en eigen verantwoordelijkheid nemen. Dat doe je zelf ook. Maar jouw rol vraagt toch ook wat anders van je: meer afstand en meer sturing. 

Of je bent de oprichter en doet alles in eerste instantie zelf. Gelukkig zijn er steeds meer mensen die verantwoordelijkheid willen  nemen. Maar ja, het is nog allemaal vrijwilligerswerk en die kun je niet teveel vragen, toch?

Er zijn genoeg redenen om het zelf te blijven doen

Maar ongemerkt wordt het teveel. Je merkt dat je dingen vergeet te doen of te vragen.

Je bent moe of krijgt steeds meer (kleine) lichamelijke klachten.

Ineens heb je téveel petten op. Wat nu?

Zet al jouw verantwoordelijkheden op een rijtje

Pak een leeg vel voor je. Zet jezelf in het midden en maak een mindmap. Benoem al jouw rollen en alle activiteiten die daar bij horen.

Welke activiteiten kun je bij een ander neerleggen? Wat blijf je zelf doen? Of laat je alles over aan de ander?  

Jij bepaalt, want jij hebt de petten op. Jij houdt de ballen in de lucht. Dus jij ziet ook hoe de verschillende activiteiten met elkaar verbonden zijn.

Stap uit de actie om overzicht te krijgen: laptop dicht, telefoon uit en aandacht op jouw petten. Dat is alles wat je te doen hebt. 

Makkelijker gezegd, dan gedaan

Want je gunt het jezelf niet om tijd vrij te maken voor jezelf. Om jouw werk te (re)organiseren. Want het moet wel door draaien.

Je weet zóveel, dat je er moeilijk afstand van kunt nemen. 

Dan heb je iemand nodig die je helpt om uit de actie te stappen. Iemand die je helpt het overzicht te creëren. Heel praktisch, met flap-over, stiften in kleur en koffie of thee.

Ik help je graag. Plan een kennismaking als je aan de slag wilt gaan.

De Petten van Paulette

Met toestemming van Paulette gedeeld