De klanten waar ik mee werk zijn vakmensen. Ze maken vanuit die kennis verantwoordelijkheid voor de keuzes die ze maken. De bemensing van hun team is strak en 'houdt niet over' *.

Zij zijn ' in de lead' . Zij bepalen de agenda en de route. Zij nemen besluiten en de verantwoordelijkheid.

De klanten waar ik mee werk, weten dat er tijd en aandacht nodig is voor hun team en de ontwikkelen van de organisatie. Maar waar halen ze die vandaan? En hoe kunnen ze daar dan mee verder?

Ze hebben niet altijd een concrete vraag, dus waar heb ik die externe begeleider voor nodig. Ik ben in de lead en doe het zelf wel.

focus op inhoud

Op het moment dat het inhoudelijke vraagstuk en het proces teveel door elkaar gaan lopen, wordt ik vaak ingevlogen voor het verzamelen en structureren van de informatie. Die informatie is beschikbaar (in hoofden van collega's) haal ik op in werksessies waar mijn klanten zich met de inhoud kunnen bezig houden. Ik begeleid en structureer het proces.

wat klanten over mij zeggen

"Zo fijn dat jij het proces begeleid, zodat ik mij bezig kan houden met de inhoud'

'Ik vind het knap, zoals jij de ongestructureerde informatie na zo'n sessie kunt terugbrengen naar een overzichtelijke terugkoppeling'